Alvás és hízás: hogyan függ össze? - EgészségKalauz

A rossz alvás fogyást okozhat-e

A jó alvás segíthet a fogyásban is | Well&fit

Aludd ki magad, ha fogyni szeretnél! Édesanyaként, főleg amíg még pici a gyerekek, az egyik legkritikusabb pont a mindennapokban az alvás.

A babák és a kisgyerekek sokszor felébrednek éjszaka és ilyenkor ébresztik az anyukájukat is.

a rossz alvás fogyást okozhat-e

Nem véletlen, hogy a kisgyerekes szülők többsége gyakran nem tudja magát rendesen kipihenni, reggel nyúzottan ébrednek és kialvatlanok. Ez az állapot pedig sajnos napról napra fokozódik. Itt kell megemlítenünk, hogy az alváshiány mennyire nem barátja a fogyásnak!

A tartós alváshiány komoly betegségeket okozhat

Az alvás valóban hatással lehet a fogyásra? Igen, ez bizony így van! Ha nem alszod ki magad rendesen, akkor előfordulhat, hogy nem fogsz tudni fogyni, de még akár az is, hogy a súlyod gyarapodni fog.

Miért történhet meg mindez?

ALVÁS KÖNNYEDÉN? * Tippek és trükkök * Andi

A kialvatlanság negatív hatással van az anyagcsere működésére, jelentősen lelassítja azt. A rossz alvás fogyást okozhat-e kutatók szerint a jelenség hátterében a homeosztázis, vagyis a szervezet belső egyensúlyának fenntartásáért felelős folyamatok állnak.

Ha rövidebb ideig kevesebbet alszol, akkor értelemszerűen többet vagy ébren, ezért a szervezeted először elkezd spórolni a kalóriafelhasználással, hogy a normál működést fenn tudja tartani.

EXTRA AJÁNLÓ

Magyarul raktározni, tartalékolni kezd, hogy ébren tudj maradni és emellett még éhséggel is reagál, hogy jelezze, több kalóriára van szüksége, hogy dolgozni tudjon. Az alváshiány pedig  felpörgeti az éhségérzetért felelős hormonokat, egyúttal lassítja azoknak a hormonoknak a működését, amelyek a teltségérzetért felelősek.

Nem véletlen, hogy amikor a kialvatlanság miatt fáradt az ember, akkor nem ritkán éhes is és nem zöldséget szeretne rágcsálni, hanem magasabb kalóriatartalmú, gyorsan energiát adó szénhidrátokra vágyik.

Szóval, ha nem alszol eleget, akkor nagyobb a valószínűsége, hogy hízni kezdesz, vagy legalábbis stagnál majd a testsúlyod.

Az alvásszakértő segíthet

A diéta időszakában pedig a hízás vagy akár a stagnálás is felfogható vereségként, amire az egyetlen gyógyír valami csokis és tejszínhabos. Kutatások igazolják Számtalan kutatás és vizsgálat foglalkozott már az alvás és fogyás kapcsolatával.

Sőt, már egyetlen éjszakányi alvásmegvonás is rontja az inzulinérzékenységet!

  1. Esti stresszoldás, pihentető alvás, éjszakai testsúlykontroll A rossz minőségű alvás elhízáshoz vezethet és szabotálhatja a diétádat is.
  2. A legrosszabb dolgok, amiket férfiak mondtak szex közben - Nők mesélték el Sokan gondolják, hogy a kevés, nem kellően pihentető alvás, a stresszes életmód súlyvesztéshez vezet, ám valójában ennek épp az ellenkezője igaz.

Érdemes tudni: ha nem alszod ki magad, akkor emelkedik a kortizol-szinted is, ami a stresszhormon. Ha ez a nap végén magas, akkor bizony alvási nehézségeket és álmatlanságot is okozhat — tehát hiába fekszel le időben, nem biztos, hogy a rossz alvás fogyást okozhat-e fogsz tudni aludni, viszont idővel éhes leszel, mert energiára szükséged van.

a rossz alvás fogyást okozhat-e

Ez bizony egy ördögi kör. Az alvás tehát nagy hatással van a fogyásra éppúgy, mint életünk szinte minden területére A kialvatlanság esetében minden mindennel összefügg Sok anyuka éli úgy a napjait, hogy igyekszik mindent tökéletesen csinálni, a gyerekekkel foglalkozni, a háztartást vezetni és miközben mindenre odafigyel, önmagára már nem jut ideje.

Alvási programok

Hogy nyugodtan tudjon lefeküdni, mindennek készen kell lenni, azonban mire az összes teendőjével elkészül már annyira fáradt és feszült, hogy vagy túl keveset alszik, vagy az alvás nem pihentető számára. Miközben persze arra vágyik, hogy végre egyszer rendesen kialhassa magát.

Ez teljesen érthető, hiszen alváshiányosan nagyon nehéz koncentrálni és mindent megcsinálni, fogyni pedig még nehezebb. A sikertelenség pedig egyenes út lehet az elkeseredéshez és a hízáshoz egyaránt. Az alvásminőség romlása már azelőtt megkezdődik, hogy egy anya életet adna a gyermekének: nagy pocakkal aludni igencsak kényelmetlen, és ott az állandó nyomás, ami a hólyagra nehezedik, ami miatt sűrűn kell még éjjel is a mosdóba menni.

a rossz alvás fogyást okozhat-e

A szülés után pedig óránként kelni kell a picihez, etetni, ringatni. Ez testileg és lelkileg egyaránt fárasztó munka. Azt viszont soha ne felejtsd el, hogy nem te csinálod rosszul. A legtöbb édesanya átmegy ezen az időszakon.

Megváltozott étkezési szokások

A Gyerünk, anyukám közösségének tagjai sem kivételek, sokan küzdenek közülük a mai napig is alváshiánnyal. Viszont egy kis mozgás ebben is nagy segítségedre lehet. Hogy mennyit alszanak ezek az anyukák átlagosan éjjelente? Ők viszonylag szerencsések, hiszen az alvásuk hatása a fogyásra inkább jó, mint rossz.

A szokások megváltoztathatják az alvás minőségét

Tippek, hogy sikeres legyen a fogyás: Ha teheted, dőlj le napközben, amikor a babád is alszik. Ha nem is mindennap, de heti alkalommal engedd meg magadnak, hogy ebéd után te is pihenj egy kicsit. A kialvatlanság hatása miatt te is szénhidrátra vágysz, de próbálj meg óvakodni a cukros ételektől. Igyekezz fehérjében gazdagon étkezni, hogy laktasson, nasinak pedig rágcsálj olajos magvakat, naponta egy maréknyi belefér! Itt fontos viszont a rossz alvás fogyást okozhat-e, hogy a szoptatás időszakában kiütést okozhat a babánál, ezért kezdetben csak pár szemmel próbálkozz!

Kávé csak mértékkel! Reggel és kora délután belefér egy bögre kávé, de ne ezen élj! Igyál sok folyadékot, főleg vizet, esetleg cukrozatlan teát.

Huszonnégy

A mozgás feltölt energiával, ha heti 3-szor megpróbálsz egy kicsit mozogni, jobban fogod magad érezni, jobban fogsz tudni aludni, és még a fogyás beindításában is segít majd. Fontos tudni tehát, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű alvás nélkül nincs sikeres fogyókúra, de egy kis odafigyeléssel, helyes táplálkozással és testmozgással biztosan el fogod érni a célod!

Tetszett a cikk? Oszd meg! További blog cikkek.